Rondreis Thailand & Laos

Chiamg Saen

Hallo allemaal,

Maandag ochtend weer op het zadel. Een vlakke route waar we Leo weer ontmoet hebben. Die was driftig op zoek naar een grensovergang want zijn visum zou verlopen. De mist trekt langzaam op maar het prachtige uitzicht laat op zich wachten. Er zijn hier erg veel honden die aan de kant van de weg slapen. Soms ook letterlijk midden op de weg. Zij zijn meer met elkaar bezig dan met ons. Heel soms lopen ze achter je aan en dan moet je dus niet steeds harder gaan fietsen. We maken geen geluid, zijn niet bang en stappen eventueel af aan de andere kant van de fiets. Dan is er al snel geen lol meer aan. Dit is ons pas een keer gebeurd.

Er zijn ook veel kippen op en rond de weg. Die schieten alle kanten op.

We rijden nu veel door rijstvelden en zwaaien wel naar de mensen maar contact is er nu even niet. Behalve als we een yoghurt kopen uit een koelkast waar er heel veel van staan hier. We kijken eerst of er yoghurt in de koelkast staat, dan welke yoghurt het grootst is dan welke kleur het minst eng is (soms heb je yoghurt met bruine bonen erin....).

We letten niet op de houdbaarheidsdatum. Anders krijg je wellicht niets te eten zijn we bang.

Deze mensen in die kleine winkels spreken geen Engels dus het blijft bij een begroeting.

Aangekomen in Mae Sai hebben we overnacht in een hotel. Mae Sai was eigenlijk een grote markt. Allemaal kraampjes, net Koninginnedag. Ik heb een nieuwe broek gekocht omdat mijn zadel zwart had afgegeven op mijn beige broek... Heb mijn zadel nu maar voorzien van een douchemuts (ziet er net echt uit) en mijn nieuwe broek blijft netjes.

Dinsdag zijn we aangekomen in de Gouden Driehoek, de grens tussen Thailand, Laos en Myanmar (Birma). Daar ook het opium museum bekeken. Weet nu eindelijk hoe je dat maakt en dat dit de grondstof is voor morfine en heroïne. Voor Maya een hoed gekocht. Hopelijk gaat dat helpen tegen de warmte.

Dat hadden we niet moeten doen want het ging spontaan regenen. Eigenlijk best goed nieuws want dan valt de vuiligheid uit de lucht en wordt het uitzicht weer beter.

We overnachten nu in Chiang Saen. Wederom in een zeer net hotel.

Mae Chan

Hallo allemaal,

Wij liggen nu in een hangmat in een Karendorp naast een hutje op palen waarin wij vannacht slapen.

Na een best heuvelachtige etappe aangekomen in het Chiang Dao hill resort. Daar hebben we onze afding techniek aangescherpt. Nadat de prijs afgesproken was, vroeg EJ beleefd "breakfast included?". Na eniig nadenken en gegiechel kwam er "yes yes" uit. Op dat moment werd ons duidelijk dat we dat afgedongen hadden...

Het was een vrij vervallen geheel met een grandeur uit 1970. We waren de enige gasten en communiceren ging het best door dingen op te schrijven. Hier wordt Engels heel anders uitgesproken dan bij ons. Je moet heel goed luisteren en dan merk je dat een Thais woord eigenlijk een hele Engelse zin is.

Ook moet je oppassen dat je geen lastige vragen stelt.

Wat EJ deed in een postkantoor was eigenlijk niet OK. Voor 225 Bath betalen met een briefje van 1000. De man moest het wisselgeld echt overal vandaan halen. De andere fout was toen we vroegen ons ontbijt te krijgen om 6:30. De dame vroeg eerst nog 7:30 maar ging toch snel accoord met 6:30. En dan met een heel vriendelijke glimlach. Waarschijnlijk was het toch iets te vroeg.

We leren dat vroeg fietsen handig is voor de warmte maar minder handig voor het contact met de mensen.

Vandaag dus vrij snel 50km gedaan en onderweg een tempel bezocht. Waarom bouwen ze die toch steeds zo hoog op een berg? We moesten een half uur flink klimmen. De tempel was erg mooi. Door de enorme mist/rook waren de bergen en Birma niet te zien. We hoorden dat men ook expres branden maakt om landbouw grond te creëren. Dit jaar zijn ze erg vroeg gaan branden en nu zitten ze met een probleem.

Halverwege de tocht hebben we nog een koffie moment gehad bij een hip tentje. We hebben een half uur gewacht op de koffie. Je weet je moet hier nooit boos worden en bovendien moet je de kok nooit haasten. Onze vewachting was hoog gespannen. We kregen iets dat het best te omschrijven is als koude chocomelk uit een automaat. Na een minuut was de "koffie" op en gingen wij weer en route.

Elke ochtend zien we pick-up trucks met mensen in de achterbak naar het land rijden. Die komen we tussen de middag weer tegen en dan roepen en zwaaien zij en wij dus ook. Volgende keer gaan we stoppen en gaan we effe helpen uien op te binden of zo.

Maar voor het zover is hebben we eerst avond gegeten met de familie in het Karendorp. Rijst met pompoen en een soort bitterzure bladeren met varkensvlees. Daarna thee om mee af te sluiten (soort herbal tea). In het pikkedonker het hutje zoeken en de trap op en uitkleden en onder de klamboe kruipen. Uiteindelijk best goed geslapen.

's Morgens ontbeten en op weg gegaan. Tjonge wat een pittig dagje met veel stukjes van 10, 15 en zelfs 20%.

Maya moest af en toe lopen en dan ging EJ terug om haar fiets over te nemen. op die manier hoeft zij niet zo te duwen tegen die fiets. Zie ik opeens een brommertje langskomen met een vrolijk zwaaiende Maya erop....

Zit ze achterop bij een politieagent. En ik maar trappen!

Boven aan de berg stond ik met open hol naar adem te happen. Ik leek wel zo'n Koi Karper waarvan er nu tientallen in een vijvertje naast mij zwemmen.

Onderweg kwamen we ook Leo tegen die al vanaf 1Jan van dit jaar aan het fietsen is. Eerst in Nieuw Zeeland en nu door Thailand en Laos. Hij gaat in Mei weer naar Nederland. Zolang hebben wij niet vrij.

Langs de weg yoghurtjes gekocht, er wordt dan geen Engels gesproken maar ons "sawadee krab/kaa" en "kobhoen krab/ka" vallen erg in de smaak hier. Kleine buiging en Maya die het wel erg enthousiast uitspreekt is succes gegarandeerd.

We zijn nu in Mae Chan in een net hotel met airco, zwembad en restaurant, heerlijk.

Chiang Dao

Hallo allemaal,

Vandaag na 3km fietsen kwamen we bij een olifanten training centrum. Daar hebben we een show gezien en bovendien maakten we een ritje op een olifant door het bos en de rivier. Dat was erg leuk en voor ons erg bijzonder.

Daarna weer op de fiets verder. Het is nu tegen de veertig graden maar door de rijwind lijkt het koeler.

Even verderop bij een cafe heerlijk aan de waterkant gezeten met een koffie. Best een paradijs hier.

's Middags in de Chiang Dao caves geweest. Het is hier wat toeristischer er waren wel tien anderen daar aanwezig...

Nu hebben we een bungalow bij Malee voor deze nacht.

Er wordt voor ons gekookt, we boffen weer. Ook het toetje (fruit) was heerlijk. Slechts een ingrediënt herkenden we niet. Dat klopte, dat was een eigen gemaakt "vruchtje". Die andere ingrediënten waten mango en een soort meloen. Niet dus, we aten mango en papaya.dat was echt heel lekker en daarna slapen. De man des huizes is eem Engelsman niet echt een prater in tegenstelling met zijn Thaise vrouw. Hij heeft 800 soorten orchideeën die allemaal hangen aan stukjes ijzerdraad met een stukje hout daaraan. Best apart om te zien. We zijn er ook achter gekomen dat de smog komt van bosbranden. Die zijn hier heel normaal. Het zijn eigenlijk veenbranden die af en toe oplaaien. De bomen verbranden er niet van.

Na het ontbijt een lokale tempel bezocht (500 treden omhoog, komt bekend voor zoveel treden had de St Pieter kerk ook).

De weg wordt nu snel heuvelachtig. Tussen de middag (het is dan zes uur 's morgens in NL) eten we noodle soup met stokjes en een Chineze lepel. En dan gaan we weer en route naar ons volgende onderkomen.

Royal Ping garden resort

Hallo allemaal,

Dinsdag was onze eerste fietsdag. Eerst moesten wij uit Chiang Mai ontsnappen. Links rijden en de brommers als leidraad nemend kwam het helemaal goed. Het is wel chaotisch in het verkeer maar dat is in Amsterdam of Rome ook zo. Als je langzaam van baan veranderd en met de stroom mee gaat houdt men wel rekening met die vreemde snuiiters.

Er is wel veel smog in de stad en we dachten dat dit buiten de stad beter zou worden. Je kunt echter stellen dat het hier behoorlijk bewolkt is. Het is toch ook wel warm maar ook weer niet bloedheet. Volgens mij is het wel dik boven de 30 graden.

Je ziet onderweg allerlei mooie taferelen die je eigenlijk wilt fotograferen. We kunnen echter niet steeds afstappen dus veel moet in het koppie blijven hangen.

De kleuren zijn mooi (fel groene rijst velden en bananenbomen), de mensen die op het veld werken passen daar dan weer bij met kleurige hoeden en zo.

Het kopen van vier bananen is ook een werkje. Aan de weg zie je een hele zak met overrijpe gele banaantjes. Die willen we hebben. ...

Jullie willen vier zakken? Nee vier bananen. Na minuten is het zover en wordt er een nieuw zakje gepakt. Nee we eten ze hier meteen op! En wat kost dat dan? We hebben het muntgeld laten zien en zij hebben een mooie munt gekozen! En verder ging de reis weer langs nog meer tempels een giga fiets en het huis van de vier biggetjes (zie foto). Die wonen dus in Thailand. Hier hebben ze blijkbaar geen wolven. Het eind van de reis van 72 km eindigde in het Royal Ping garden resort. Wat een luxe. We werden ontvangen met een koel drankje en dat kan een warme fietser erg waarderen. Het is opvallend dat hetzelfde drankje na een douche en duik in het zwembad een stuk minder lekker is, je bent heel snel verwend.

Groetjes

Chiang Mai

Hallo allemaal.

We zijn in Azië en de ervaringen gaan sneller dan wij jullie kunnen laten weten! Op Schiphol ging alles op rolletjes, inchecken en onze fietsen op de band bij odd-sized-luggage. Daarna ontbijtje en wachten op het vliegtuig. Vliegen met Singapore Airlines is een belevenis. Dames in mooie jurken en een warm handdoekje bij vertrek. We hadden ook de mogelijkheid om films te kijken. Dat hielp om de tijd door te komen. Twaalf uur later waren we in Singapore. Gelukkig had EJ geen last van reisziekte. Die pilletjes helpen goed! Er heerst een erg relaxed sfeertje daar. Prima geslapen in het transit hotel en fris en fruitig weer 2.5 uur vliegen naar Chiang Mai. Daar stonden de fietsen op ons te wachten. Daarna met een songtheaw (zoek die maar op Internet) naar het hotel en 's avonds direct de stad in op zoek naar eten. Dat is hier in overvloed aanwezig. Het probleem is meer wat je gaat kiezen. Het was ook avondmarkt dus erg gezellig.

Voor de tweede dag hadden we een vol programma en alles dat nodig was en meer is gelukt! We begonnen met een ontbijt en daarna hebben we de fietsen in elkaar gezet. Ze zijn nog helemaal heel en de dozen ook. Die hebben we bij het postkantoor verstuurd naar Ufon Thani ons eindpunt. Eerst met de songtheaw een prijs onderhandelen en dan met de gevouwen dozen achterin. Op het postkantoor 220 Bath betaald om twee plakken karton te versturen. De baliemedewerkers vonden ons erg vreemd.... het postkantoor was vlak naast een tempel dus die direct bekeken. Echter eerst een leuk tempelproof pakje voor Maya gekocht. Daar ontmoeten wij een tuk tuk chauffeur. Hij bracht ons voor 150 Bath langs drie tempels en vervolgens nog langs vele zilver/goud/leer/parasol/zijde/sieraden fabrieken. Het was duidelijk dat hij gesponsord werd. Het was erg leuk en hebben heel veel gezien in korte tijd.

Vanavond weer de stad in en dan gaan wij morgen fietsen.

De voorbereiding

Hallo allemaal,

De voorbereidingen zijn in volle gang en de zenuwen beginnen te komen.
Maya & Ernst-Jan hebben weer iets leuks bedacht….

Na ons avontuur deze zomer “met de fiets naar Rome” moest er dit jaar een nieuwe uitdaging gezocht worden.
De blog heeft het tijdens deze reis opgegeven maar wij niet. We zijn uiteindelijk in Rome aangekomen, met de fietsen op het St Pietersplein! Tot nu toe was dit onze mooiste tocht.

Alle oude reisverhalen op de blog zijn verloren gegaan en dus beginnen we weer van voor af aan.

Vanwege goede verhalen van fietsreizigers onderweg besloten we om ons op Azië te oriënteren.
Het fietsen daar schijnt erg mooi te zijn en de mensen daar zijn erg vriendelijk. Voor ons een duik in het diepe want erg veel ervaring met niet Europese landen hebben we niet…

Belangrijkste keus was georganiseerd reizen of individueel reizen. Wij hebben besloten om individueel een georganiseerde reis te gaan maken

Sealed
. Dat kan bij AWOL (Asian Way Of Live).
De vliegreis wordt door AWOL geboekt en de transfer naar het eerste hotel is geregeld.
Daarna ga we een beschreven route volgen. Dat doe je individueel. Aan het eind is er weer een hotel geregeld en een transfer naar het vliegveld plus vliegreis. Van AWOL hebben we ook landen informatie gekregen waarmee we ons kunnen voorbereiden. Uiteindelijk zullen we 26 dagen samen door Thailand en Laos fietsen. Totaal, inclusief reizen, zijn we vier weken weg.

Op dit moment zijn we druk met alle voorbereidingen. Dat zijn allerlei zaken die gedaan moeten worden zoals het uitzoeken van een klamboe en muggenspray, het lezen van de Lonely Planet, het in kaart brengen van bezienswaardigheden, het intekenen van de beschreven route in de GPS, inentingen halen bij de GGD, EHBO en gereedschapsset uitbreiden qua inhoud, pasfoto’s regelen voor visa’s en verder gewoon er mee bezig zijn in je hoofd.

Van fysieke training komt dit jaar niet veel terecht. Het is wat koud en we begrijpen eigenlijk zelf niet meer hoe we zo debiel konden zijn om drie jaar geleden ’s avonds met een temperatuur van rond het vriespunt een rondje Gooi meer te draaien. Gelukkig hebben we komende vakantie maar een gemiddelde afstand per dag van 50km en een maximale afstand van 90km. We hebben dus besloten dat Azië onze training gaat zijn voor latere fietstochten dit jaar.

De fietstocht die we gaan maken start in Noord Thailand (in Chiang Mai) en brengt ons via de Gouden driehoek (grensgebied Myanmar/Birma, Thailand en Laos) naar de Mekong. Via een slowboat reis van twee dagen over de Mekong komen we in Laos (Luang Prabang). Daar fietsen we zuidwaarts naar Vientiane de hoofdstad van Laos. Dan steken we de grens naar Thailand weer over en gaan naar Udon Thani vanwaar we weer naar huis vliegen.

De globale route kun je zien onder de tab Kaart op deze blog.
We nemen onze eigen fietsen mee dus die worden (net zoals wij) ge-upgrade van Europa-fietsen naar Wereld-fietsen.

We gaan jullie op de hoogte houden (zover dat lukt) via deze blog, je hoort nog van ons!